woensdag

Starten of opnieuw gaan hardlopen


Terug van vakantie is een mooi moment om te starten met hardlopen. Hardlopen is een gezonde vorm van bewegen waarmee je snel je conditie kunt opbouwen en daardoor je beter gaat voelen. Na verloop van tijd zul je bemerken dat je ook gaat afvallen en dat is ook gezond!

Wellicht is dit je eerste keer dat je gaat hardlopen, of is het een hernieuwde poging? Hoe minder loopervaring je hebt, des te meer resultaat kun je de komende weken verwachten, als je meer kilometers gaat maken maar ook sneller gaat lopen.
Aan de andere kant is het zo dat wanneer je de laatste tijd weinig gelopen hebt, met te snel teveel kilometers de kans op blessures toeneemt.
Het is daarom belangrijk dat je de twee volgende doelstellingen maakt:
Maximaliseer je vooruitgang en minimaliseer je blessure kansen. Je wint als je vooruit gaat en je verliest als je geblesseerd raakt.
  • Koop de juiste schoenen
  • Maak een plan

De basis elementen in je plan zijn de volgende:

  1. Maak tijd voor het hardlopen vrij en vindt een parcours waar je kunt lopen.
  2. Goed hardloopschema, verantwoorde training.
  3. Doe de kilometertest
  4. Loop volgens het FIT principe
  5. Zoek het juiste tempo
  6. Doe een goede warming up en cooling down
  7. Aarzel niet om te wandelen
  8. Besteed aandacht aan pijn
  9. Eet en drink het juiste voedsel
  10. Doe naast stretching ook wat aan extra krachtoefeningen

Het volledige artikel met uitgebreide uitleg over het bovenstaande vind je op de site van ProRun

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

<< Homepage