donderdag

50 marathons in 50 dagen



Een Amerikaanse hardloper wil 50 marathons in 50 dagen gaan lopen, met als laatste de marathon van New York.
"Nee, ik ben niet gek", zegt Dean Karnazes. "Ik hou gewoon van hardlopen. En ik ben benieuwd waar de grenzen van de mens liggen, want ik ben ze nog niet tegengekomen."

Wat heeft hij dan zoal gedaan?

Onder meer 564 kilometer in één ruk lopen, een marathon lopen op de Zuidpool, en door de woestijn van Californië rennen in het midden van de zomer.

Nu wil hij dus 50 dagen achter elkaar marathons gaan lopen. Acht daarvan zijn officiële wedstrijden, waaronder dus die van New York op 5 november. Daarnaast loopt hij nog 42 marathons op zelf gekozen parcours.

Alsof dat nog geen uitdaging genoeg is, is Karnazes van plan elke marathon in een andere Amerikaanse staat af te leggen. Om uit te komen met het vervoer van staat naar staat, "moet ik sommige dagen een paar kilometers extra lopen", zegt hij bijna achteloos.

Karnazes vertelt verder dat hij aan slechts vier uur slaap per dag genoeg heeft. Hij heeft naast zijn hardlooptraining (hij loopt gemiddeld 130 kilometer tot 280 kilometer per week) ook nog tijd voor zijn vrouw en twee kinderen. "Nee, ik ben niet gek", herhaalt hij. "Iedereen kan dit, als hij wil."

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage